مسیر سایت

مقاله ها

مصاحبه با صندوق قرض الحسنه خلیل الرحمن اصفهان (آذر 96)

جناب آقای حیدری

 

مهندس احمد حیدری

کارشناس مهندسی کامپیوتر

کارشناس ارشد اقتصاد

مدیر داخلی و امور اجرایی موسسه قرض الحسنه خلیل الرحمن رهنان

پانزده سال سابقه در حوزه قرض الحسنه

 

 

 

ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما و قدردانی بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، خواهشمند است، در ابتدا جهت استحضار مخاطبان این مصاحبه، معرفی خلاصه ای از خودتان و صندوق خلیل الرحمن و سوابق و افتخارات آن، ارائه بفرمایید.

جناب آقای باقرصادضمن عرض سلام، صندوق قرض‌الحسنه خلیل الرحمن، در بحبوحه انقلاب اسلامی، به همت عده ای از خیرین و معتمدین شهر رهنان تاسیس شده و تا کنون، با داشتن حدود چهل و پنج هزار حساب پس‌انداز و پرداخت حدود یکصد و شصت هزار فقره وام در خدمت مردم بوده است.

از ابتدای تاسیس صندوق، به جز دوره ای خیلی کوتاه، جناب آقای باقرصاد، مسئولیت مدیریت صندوق را به عهده داشته اند، که با لطف خدا و تلاش ها و درایت ایشان، در حال حاضر صندوق در موقعیت مطلوبی قرار دارد.

افتخار صندوق خلیل الرحمن ارائه خدمات تسهیلات قرض‌الحسنه، با رعایت سهولت و  پرهیز از هرگونه بروکراسی اداری و البته با حداقل معوقات و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی به روز و جدید به مشتریان عزیز بوده است.

البته این صندوق در سال 1388 به عنوان صندوق برگزیده استان اصفهان نیز انتخاب شد.

جناب آقای باقرصاد (مدیرعامل محترم موسسه خلیل الرحمن)

اینجانب احمد حیدری، تحصیلات کارشناسی را در رشته کامپیوتر و بعد از آن کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد به پایان رساندم و در حال حاضر، به عنوان مدیر داخلی صندوق قرض‌الحسنه خلیل الرحمن رهنان اصفهان، افتخار خدمت رسانی به مردم را دارم.

 

از نظر حضرتعالی نقاط قوت، مزیت‌ها و وجوه تمایز موسسه شمـا با سایر صندوق‌های قرض الحسنه چیست؟

 چند مورد که می توان به عنوان نقاط قوت صندوق مطرح کرد که ممکن است مزیت هم محسوب شود، عبارتند از:

     o میزان اعتماد مردم  به مجموعه و اعتبار آن که ناشی از خدمات صادقانه و بدون شائبه بوده است
     o رعایت مسئله مهم سهولت در ارائه خدمات
     o به روز نگهداشتن صندوق از حیث نیروی انسانی، امکانات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری

البته موارد دیگری همچون تکریم ارباب رجوع و ایجاد زمینه احترام متقابل هم مطرح است، که البته جز ملزومات تمامی صندوق های قرض‌الحسنه موفق محسوب می شود.

  صندوق خلیل الرحمن - طبقه بالا

 

همـانگونه که مستحضر هستید، عملکرد مثبت یا منفی هر صنـدوق، بستـری برای رشد یا شکست را فراهـم می‌نماید؛ شما عملکرد صندوق خلیل الرحمن را چگونه قلم‌داد می‌کنید؟

مجموعه مدیریت صندوق، در تمام مدت چهل سال سابقه، این نکته را مدنظر داشته اند، که مطابق با اساسنامه و هدف تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه، صندوق فقط باید کار قرض الحسنه انجام دهد و از امور معامله گری پرهیز نماید و در ارائه خدمات به مشتریان جنبه منفعتی آن را در نظر نگیرد، بلکه وجه خدمت رسانی را مد نظر داشته باشد. نتیجه این تفکر جز موفقیت چیز دیگری نخواهد بود.

  

این روزها در دسترس بودن پول، امری بسیار ضروری و مورد دغدغه مشتریان موسسات غیر بانکی است، حال با توجه به این مهم و خطرات احتمالی ناشی از خدمات شبانه روزی ارائه وجه، از نظر شما راه‌اندازی خودپرداز در محل صندوق و شعب مربوطه تا چه اندازه حائز اهمیت میباشد؟

مزیت باجه های خدمات الکترونیک، ارائه خدمات حضوری 24 ساعته (شبانه‌روزی) بودن آن‌ها است. زمانی که یک صندوق می تواند به صورت حضوری خدمات دهد نهایتاً روزی 8 ساعت در 6 روز هفته خواهد بود. وجود خودپرداز یعنی ارائه خدمات 24 ساعته و بدون وقفه. در زمینه خطرات هم، به دلیل رعایت نکات امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری، تاکنون خطری از بابت راه اندازی خودپرداز متوجه این صندوق نشده است.

خودپرداز صندوق خلیل الرحمن  

با توجه به تجربه چندین ساله فعالیت شما در صندوق خلیل الرحمن، از نظر شما یک صندوق قرض‌الحسنه، چه زمانی به سـمت راه اندازی سیستم کارت و ارائه خدمات خـودپرداز ســوق پیدا می‌کند؟

وجود خودپرداز برای یک صندوق، به معنی ایجاد اطمینان برای مشتریان است، به صورتی که بتوانند نیاز پول نقد خود را، در تمام مدت شبانه روز، در محدوده جغرافیائی صندوق، رفع نمایند. البته با ایجاد سرویس های جدید بانکی و اتصال خودپرداز به آن، حتی نیازهای انتقال وجه به حسابهای بانکی را نیز می توان مرتفع نمود.

به نظر می رسد سه شرط اساسی برای راه اندازی سیستم کارت اعتباری و خودپرداز وجود دارد:

  • توجیه پذیر بودن از لحاظ تعداد مشتریان مراجعه  کننده به صندوق
  • وجود قابل توجه مشتریان محلی (تمرکز قابل توجه منطقه ای مشتریان)
  • وجود این باور برای مدیریت صندوق، که راه اندازی خودپرداز هزینه نیست، بلکه ارائه خدمتی است به مشتریان و ایجاد اعتباری است برای صندوق .

نصب خودپرداز و ارائه خدمات مبتنی بر آن، از نظر جنابعالی و هیئت مدیره محترم صندوق تا چه مقدار مفید بوده و این امر چه تاثیری در رشد و اعتماد ســازی مشتریـان داشتـه است؟

مسلما وجود چنین سرویس هایی باعث افزایش اعتماد و اعتبار صندوق خواهد شد. و حاصل اعتماد، رشد و پیشرفت خواهد بود.

 

نحوه آشنایی شما با شرکت نرم افزاری آفاق و مجموعه نرم افزاری بانکداری الکترونیک افق، از چه طریقی بوده است و اینکه نقاط ضعـف و قوت ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چندین سال پیش با جستجوی اینترنتی جهت راه اندازی خودپرداز  با این شرکت آشنا شدم، ولی ایجاد ارتباط و همکاری از زمانی شروع شد که  یکی از همکاران شما جهت ارائه خدمات نرم افزاری تماس گرفت و با جدی شدن بحث راه اندازی خودپرداز این همکاری شروع شد. شرکت آفاق از جمله شرکت های قوی در زمینه نرم افزار می باشد که از نظر خدمات پشتیبانی قابل تقدیر و تشکر می باشد.

 

قبل از تهیه سیستم صدورکارت و خودپرداز آفـاق، چه راهکارها و گزینه های دیگری را بررسی فرمودید؟

ابتدا راه اندازی کارت های شتابی را پیگیری کردیم، که موانع قانونی داشت و بعد از آن راه اندازی کارت های اعتباری. همان طور که مستحضرید کارت هایی که در حال حاضر صادر می شوند، از آن به عنوان کارت بدهی نام برده می شود. کارت های اعتباری در واقع توسط بانک‌ها یا شرکت‌های psp صادر شده و میزان اعتبار آن به واسطه سامانه مدیریت آن، قابل تعیین خواهد بود. اما افزایش اعتبار به معنای خروج پول از حساب مشتری نزد صندوق و بلوکه شده پول صندوق نزد بانک، به همان میزان اعتبار می‌باشد و البته بحث مغایرت های احتمالی تراکنش‌ها  نیز کم اهمیت نخواهد بود.

سیستم صدور کارت و خودپرداز مستقل آفاق 

آیا استفاده از سیستم کارت و خودپرداز آفاق، بدون تغییر درنرم افزار موجود اتوماسیون شعبه صندوق، موفقیت آمیز بوده و ارتباط بین این دو سیستم مشکل یا مغایرتی ایجاد نکرده است؟

با توجه به اینکه نرم افزار حسابداری و امور شعبه صندوق خلیل الرحمن، از شرکتی دیگر بود و البته نرم افزار کاملی هم هست، لذا لازم بود بین نرم افزار حسابداری موجود و سیستم خودپرداز شرکت آفاق، ارتباط برقرار شود، که این کار، با همکاری طرفین، به نحو احسن اجرا شد و از این بابت مشکلی تاکنون وجود نداشته است.

 

علاوه بر راه اندازی خودپرداز ، چه تغییرات دیگری را در سیستم شعبه یا خدمات الکترونیک خود اعمال نموده اید؟

از جمله خدمات انجام شده که به غیر از سیستم خودپرداز، در حال حاضر در صندوق، وجود دارد، می توان به سیستم تلفن بانک، سامانه های مختلف پیامکی جهت تراکنش ها و معوقات وام، سامانه پیام صوتی، سیستم واریز غیرحضوری لحظه ای، دستگاه های کارتخوان شناسه دار، درگاه اینترنتی و ussd واریز وجه، صدور انواع حوالجات اینترنتی از طریق درگاه اینترنتی بانک‌ها اشاره نمود و همچنین امکان انجام انواع حوالجات اینترنتی، از داخل نرم افزار حسابداری، سرویس اینترنت بانک، انتقال بین بانکی از خودپرداز و چند سرویس دیگر نیز در دست بررسی یا اقدام است.

 

با توجه به اهمیت صندوق قرض الحسنه خلیل الرحمن، بعنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین موسسات قرض الحسنه استان اصفهان و تنها موسسه قرض الحسنه دارای سیستم کارت و خودپرداز مستقل در این استان، آیا مجموعه مدیریتی صندوق، برنامه‌ای راجع به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، در نظر دارند؟

موردی که بیشتر با بحث خودپرداز رابطه دارد، ایجاد امکان انتقال وجه به حساب های بانکی توسط خودپرداز و از طریق وارد نمودن شماره شبای حساب مقصد خواهد بود. وجود چنین امکانی، به معنای برداشتن بخشی از محدویت‌های برداشت وجه از حساب، به صورت غیرحضوری است. عیناً همین کار از طریق همراه بانک و اینترنت بانک نیز، با در نظر گرفتن موانع قانونی، قابل اجرا و در دستور کار است. با این سامانه ها دیگر نیاز جدی به کارت های شتابی نخواهد بود.

صندوق خلیل الرحمن - طبقه پایین

به عنوان سوال آخر، آیا استفاده از سیستم کارت پرداخت و خودپرداز مستقل (غیر شتابی)، را به موسسات قرض الحسنه دیگر توصیه می کنید؟ چرا؟

صندوق هایی که سه شرطی که در سوالات قبلی حضورتان عرض کردم، را داشته باشند، قاعدتاً نباید دلیلی برای عدم استفاده از خودپرداز مستقل داشته باشند.

در پایان از همه مجموعه شرکت آفاق کمال تشکر و قدردانی را دارم.

به امید روزی که سیستم بانکداری ما، بر اساس مبانی اسلامی حرکت کرده و مشکلی از سر راه مشکلات اقتصادی کشور و مردم بردارند و به جای اینکه به صندوق های قرض الحسنه به دید یک مخل اقتصادی نگاه شود، به دید یک نهاد اسلامی و یک سنت الهی نگریسته شود. ان شاءالله.

قوانین و مقررات | پیمان رازداری | نقشه سايت | تماس با ما
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به شرکت نرم افزاری آفاق (اندیشه فناوری اطلاعات قرن) می باشد.